Zrození filmové Afriky

Digitální fotoaparát je dnes v exotických končinách nepostradatelnou výbavou všech cestovatelů. Vydat se na počátku minulého století s fotoaparátem nebo kamerou do nitra Afriky znamenalo ale mnohem víc, než jen mačkat spoušť. Znamenalo to riskovat: v lepším případě neúspěch, v horším svůj život.

xxx

,kpvečmvOdkaz manželů Johnsonových
Příběh manželů Martina a Osy Johnsonových – amerických filmařů, fotografů, spisovatelů a cestovatelů – je současné české veřejnosti téměř neznámý. Avšak v Československu za první republiky vycházely překlady jejich knih s minimálním zpožděním a v kinech se promítaly jejich filmy. Johnsonovi za svůj život podnikli desítky filmařských výprav, z nichž nejvýznamnější jsou jejich africké expedice z let 1921 – 1934. Během nich zdokumentovali Afriku z ptačí perspektivy, pořídili např. historicky první letecké záběry Kilimandžára a hory Mt. Kenya, tehdy ještě s rozlehlými ledovci. Pouhé dva roky poté, co měl v USA premiéru první zvukový film JAZZOVÝ ZPĚVÁK (1927), odjíždí Martin Johnson do pralesů v Belgickém Kongu, aby jako historicky první filmař v Africe pořídil filmové záběry s kontaktním zvukem. Johnsonovi dalším generacím zanechali tisíce fotografií a skleněných negativů a filmů, na nichž je Afrika, jakou už bohužel nikdy nespatříme: stohlavá sloní stáda, řeky přeplněné krokodýly, východoafrické savany s miliony kusů antilop a zeber, rozhovory domorodců v dnes již mrtvých jazycích… Manželé natočili téměř 150 mil filmového materiálu; pokud by se člověk po této pomyslné filmové dálnici mohl projít, došel by z Prahy přes Brno až na hranice u Břeclavi. Jejich knihy i filmy inspirovaly řadu cestovatelů, dětí i dospělých a zaujaly též významné osobnosti světové kultury té doby, třeba Charlieho Chaplina, Dala Carnegieho a George „Eastmana“ Kodaka.

Celý článek si přečtete v tištěné  Xantypě......

JAN SVATOŠ

Aktuální vydání
XANTYPA 11/2019

XANTYPA XANTYPA 11/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne