Andy Warhol: Gigant

Ve filmu DOBRÝ DEN, PANÍ CAMPBELLOVÁ! se herečka Gina Lollobrigida, která předstírá, že je válečnou vdovou po neexistujícím kapitánu Campbellovi, přizná, že si své jméno vybrala podle Campbellovy polévky v plechovce. Druhé americké slovo, které znala, byla Coca-Cola, a jak namítla, Cocacolová se pochopitelně jmenovat nemohla. Možná, že málo scházelo, aby se jeden z nejslavnějších umělců 20. století, Andy Warhol, potýkal se stejným problémem. Totiž kdyby se jeho otec, mající strach z vojenské služby, neodhodlal v roce 1909 emigrovat do Ameriky, na východním Slovensku v rusínské komunitě by asi moc amerických výrazů k dispozici nebylo. Nakonec ani matka Andyho Warhola, která se o něho a jeho dva bratry starala v době, kdy otec pracoval jako horník v Západní Virginii, se nikdy anglicky náležitě nenaučila. Zajímavé je, že oba zmíněné objekty, jak Campbellova polévka v plechovce, tak Coca-Cola, se staly jedněmi z nejprezentovanějších ve Warholově tvorbě.

 

text Zdeněk Raboch, foto repro Andy Warhol Gigant/nakladatelství Argo

 

warhol5jpg.jpg

 

Andrew Warhola se narodil v Pittsburghu v Pensylvánii a už jeho narození jako by předznamenalo jeho budoucí život, kdy je těžké oddělit, co je pravda a co snaha stát se legendou. Stejně jako u rokenrolové hvězdy Chucka Berryho nebo největšího jazzmana Louise Armstronga se spekulovalo o roce, kdy spatřil světlo světa. O svém rodném listu z roku 1930 sám umělec tvrdil, že je to podvrh. Anály se pohybují v letech 1928 až 1931. Dnes se většinou historici kloní
k 6. srpnu 1928. Když v roce 1942 zemřel Warholův otec, rodina se protloukala, jak jen to šlo. Andy kromě jiných občasných prací vypomáhal s aranžováním výloh. Studovat začal na Carnegieho technologickém institutu v Pittsburghu komerční designovou tvorbu a po absolutoriu v roce 1949 odešel do New Yorku. Zde zahájil svou cestu za slávou a uznáním jako ilustrátor časopisů a designér reklamních materiálů. V roce 1956 navštívil Itálii, kde na něho silně zapůsobily renesanční památky. V té době obdržel prestižní cenu za reklamu a byl přizván na výstavu NEJNOVĚJŠÍ KRESBY USA v Muzeu moderního umění.

 

banner_clanek


V polovině 50. let se zrodil umělecký směr pop-art, inspirovaný populární hudbou a komerčním uměním, čerpající z předmětů denní potřeby, všudypřítomné techniky, reklamy a atmosféry velkoměstského života a jejími průvodními jevy – např. z filmu, fotografií či komiksů. Termín pop-art poprvé použil anglický kritik Lawrence Alloway v roce 1958. V šedesátých letech pop-art získal velkou oblibu a výše zmíněné inspirační aspekty teď naopak začal sám ovlivňovat. I když začal svou pouť do světa v Anglii i v Americe, dnes je pro laika i část odborníků spojen hlavně se jménem Andyho Warhola a jeho díly vytvořenými technikou sítotisku. Warhol začal malovat produkty pro Ameriku typické, mj. již zmíněnou polévku. Nebo dolarové bankovky, a to možná v návaznosti na otázku jedné z přítelkyň, co má nejraději. Známý je i jeho výrok, že umění byznysu je krokem, který následuje po umění: „Začal jsem jako komerční umělec a chtěl bych skončit jako umělec byznysu!“ Proslavil se rovněž portréty osobností z „velkého“ světa, jako byli Elvis Presley, Marilyn Monroe nebo Elizabeth Taylorová.
V roce 1965 měl Warhol první samostatnou výstavu, a právě v té době se začíná intenzivnější kontakt s jedním z prazdrojů umění, s hudbou, která se pro pop-art stala nedílnou součástí. S rockovou a popovou muzikou. Ta byla tehdy vyjádřením svobody myšlení, mladistvého rebelantství i krásného bláznovství.

 

warhol2jpg.jpg
Auto, 50. léta

 


Šedesátá léta bourala mýty a stavěla nové základy pro další generace. Nebyla to jen idylka, ale i velké generační rozpory a střety. Andy Warhol byl člověk uhranutý hvězdami uměleckého světa a mnoho z nich se snažil nějakým způsobem vtáhnout do svých projektů. Součástí tohoto překotného dění se stalo proslulé Warholovo umělecké studio The Factory, které kromě výtvarníků soustředilo do své náruče i další umělce všemožných žánrů. První hmatatelný kontakt s rockem nastal, když jedna z kultovních gramofonových firem, label Verve, kterou zrodila vinylová revoluce, odehrávající se shodou okolností současně s nástupem pop-artu v 50. a 60. letech, se rozhodla angažovat také něco z rockové muziky. O prestiž firmy se postaral Norman Granz, který chtěl pomoci Elle Fitzgeraldové, a tak založil novou společnost. Verve, až na řídké výjimky, těžila z jazzového materiálu. Od roku 1961, kdy už náležela gigantu MGM, sáhli manažeři po latinskoamerické muzice a o tři roky později po folku. V polovině šedesátých let je zlákala rocko­vá muzika a získali skupinu Mothers of Invention. Dalším počinem na tomto poli bylo vydání alba VELVET UNDERGROUND & NICO v roce 1967. Vzhledem k tomu, že Warhol byl manažerem kapely, bylo jasné, že obal bude jeho dílem. Německou modelku a hudebnici Nico „dohodil“ skupině právě Warhol i přes protesty zpěváka a kytaristy Loua Reeda. Majitel alba mohl banán na bílém pozadí sloupnout a objevit vnitřek v podobě masa. Obaly proto musely být vyrobeny neobvyklou technikou. I když Reedův výraz inspiroval později mnoho punkových zpěváků, v době vydání si desku koupilo jen málo lidí. Warhol měl na desce oblíbenou písničku ALL TOMORROW´S PARTIES, pojednávající o lidech z jeho Factory. Album ovšem nesklidilo ovace ani u odborníků. Časopis Rolling Stone desku vůbec nerecenzoval. Když Nico vydala v témže roce sólové album, nechala se k jeho názvu inspirovat Warholovým filmem CHELSEA GIRLS, v němž si zahrála. Další obal skupiny Velvet Underground, který vznikl ve Warholově Factory, byl k desce WHITE LIGHT/WHITE HEAT z roku 1969. V té době však už umělec ztrácel o skupinu zájem. Na začátku 70. let se Factory podílela také na aktivitách punkrockového seskupení New York Dolls.

 

warhol1jpg.jpg
S Gerardem Malangou při sítotisku plechovek Campbellovy polévky; Factory, Východní 47. ulice čp. 231, New York, 1965

 


Pozoruhodný byl i obal desky pro album Rolling Stones, STICKY FINGERS z roku 1971. Warhol, jenž prohlásil, že by chtěl být pohřben ve svých černých leviskách, zvolil na obal právě rozkrok těchto legendárních kalhot s poklopcem a opravdovým funkčním zipem. Málem ale došlo na soudní žalobu, neboť zip při transportu poškozoval desky. Vše se šalamounsky vyřešilo tím, že se zip stáhl dolů a místo na drážky desek tlačil na etiketu.

 

warhol3jpg.jpg
Kniha má mimořádně velké rozměry (33 x 43 cm) a váží 6,5 kg.

 


O pět let později, za účelem natáčení alba BLACK AND BLUE, si Rolling Stones za zkušebnu zvolili Warholův dům v Montauku na Long Islandu. Dům byl zařízen podle majitelova vkusu, takže zde např. našli knihovnu, kde byly publikace otočeny hřbety dovnitř. Nejen na stěnách, ale i okolo nich byly umístěny desítky umělcových originálů; dům se většinou ani nezamykal. Zvážíme-li, že jeho obraz GREEN CAR CRASH se později prodal za 71,1 milionů dolarů nebo jeho autoportrét za 29 milionů, bylo to prostředí značně „free“. Když kapela zkoušela, bylo ji slyšet na míle daleko. Warhol se snažil svým polaroidem atmosféru zachytit. Netušil však, že v COCKSUCKER BLUES o něm zpívají jako o „podělaným šmírákovi“. Asi by pak nepřijal práci na jejich dalším albu LOVE YOU LOVE nebo portrétování frontmana Micka Jaggera.
Vypráví se také, že Warholovy vyjadřovací schopnosti v průběhu rozhovorů nebyly zrovna na špičkové úrovni. K tomu, aby vyjádřil, co má na srdci, mu prý stačilo „Opravdu? Jé!“ a „Jé! Opravdu?“ K obsáhlejší konverzaci ho dokázala přimět Jade, dcera Micka Jaggera, a to natolik, že se na něho zpěvák nakonec díval s nelibostí. Bylo to ale spíš proto, že Warhol naléval dítěti šampaňské.

 

 

Celý článek si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 29. 8. 2017. Objednat si Xantypy můžete i zde

 

XANTYPA audio

Audio Xantypa za 49 Kč a pro předplatitele zdarma!

Postup ke stáhnutí mp3 

1) Napište email na internet@xantypa.cz

2) Přijde Vám zpět email s informacemi o platbě

3) Po obdržení platby na účet vám zašleme články v mp3

4) Pro předplatitele zdarma

 

XANTYPA 09/17 - výběr z článků

Před osmdesáti lety zemřel Tomáš Garrigue Masaryk

Před osmdesáti lety zemřel Tomáš Garrigue Masaryk

Do svých čtyřiaosmdesáti let se Tomáš Garrigue Masaryk těšil dobrému zdraví a obdivuhodné psychické kondici. S plným nasazením se věnoval všem státnickým povinnostem, plynoucím z výkonu jeho prezidentského úřadu, kromě toho se snažil vědecky a literárně pracovat a podílel se na reedicích svých literárních děl. Ještě při oslavě patnáctého výročí vzniku Československé republiky, 28. října 1933, projel na koni Prahou; v prosinci 1933 se v třeskutém mrazu zúčastnil v Hostivaři pohřbu bývalého ministerského předsedy Antonína Švehly. V té době prožíval i své poslední citové vzplanutí k sochařce Heleně Scholzové-Železné, s níž se sblížil v létě 1932 v Topoľčiankách, kde vytvářela jeho sochu, a až do jara 1934 s ní udržoval čilou korespondenci.

Sestra Angelika

Sestra Angelika

Je upovídaná, velmi otevřená a je s ní legrace. Hodně toho stihne a hlavně se nezdráhá přijímat nové výzvy. Sestra Angelika je řeholnice z řádu kongregace milosrdných sester sv. Karla Boromejského. V rozhovoru popisuje svůj život, nebojí se hodnotit dějiny katolické církve, i své působení v roli vychovatelky problémové mládeže. Vzpomíná na své studium na DAMU i na to, jak ošetřovala umírajícího prezidenta Václava Havla.

Jeanne Moreauová

Jeanne Moreauová

Francouzský film TĚLO DIANY, který koncem roku 1968 vznikal v koprodukci s československou kinematografií, není filmovou historií zvlášť ceněn, ale díky tomu, že se částečně natáčel v Praze, poskytl mi coby novopečené redaktorce měsíčníku Film a doba neocenitelnou příležitost seznámit se s jeho hlavní představitelkou Jeanne Moreauovou a dokonce s ní udělat rozhovor, který pak vyšel v prvním čísle ročníku 1969.

Elvis Presley

Elvis Presley

Před čtyřiceti lety 16. srpna 1977 zemřel v Memphisu hudebník, bez něhož by současná moderní populární hudba vypadala zcela jinak. Král rock-and-rollu Elvis Presley, který stál u kolébky muziky, od té doby nazývané rock.

Jiří Drahoš

Jiří Drahoš

Profesor Jiří Drahoš přestoupil z vyhraněně vědeckého světa do celospolečenského dění velmi rázně, s ambicí stát se prezidentem. Kdo jej léta důvěrně zná, jeho rozhodnutí rozumí. My z řad příznivců mu za ně děkujeme.

Jan Míša Černý

Jan Míša Černý

Když ho navštívíte v jeho zaměstnání, dostanete na památku leporelo s medvědy, pohled s medvědy, kalendář s medvědy, pokud si přivedete malé dítě, pochutná si na darovaném Brumíkovi. Na stěnách okolo vás visí obrázky hnědých huňáčů a na křeslech sedí plyšoví medvědi různých velikostí…

Antonín Gondolán

Antonín Gondolán

To je název nejznámějšího alba Antonína Gondolána, skladatele, zpěváka a multiinstrumentalisty, které nahrál v roce 2004 po svém působení v zahraničí se svým Gondolán trio. Antonín Gondolán, nejvýraznější romská osobnost pop-music bývalého Československa, oslavil v červnu pětasedmdesátiny a chystá dvojcédé s unikátní sestavou interpretů současných mladých hvězd z Čech i Slovenska.

Jan Svěrák

Jan Svěrák

V polovině srpna vstoupilo do našich kin retro PO STRNIŠTI BOS, které režisér Jan Svěrák natočil na motivy stejnojmenné autobiografické knížky svého otce Zdeňka Svěráka. Děj filmu, který rozehrává příhody malého Edy Součka a jeho rodičů i příbuzných, je situován do válečných dob. Předchází tak výjevům z OBECNÉ ŠKOLY, jež se stejnými hlavními postavami mapovala údobí před komunistickým převratem. S autorem úspěšných filmových hitů, které už čtvrt století baví diváky všech generací, jsme si povídali o okolnostech vzniku jeho novinky. Jan Svěrák mi vyprávěl i o svých nerealizovaných projektech a o tom, co v dnešních spletitých dobách znamená odvaha.

Vladimír Koza

Vladimír Koza

Vladimír Koza jako první v České republice provedl v roce 1993 nepříbuzenskou transplantaci kostní dřeně s českým dárcem. Založil Český národní registr dárců dřeně a Nadaci pro transplantace kostní dřeně, díky čemuž mohly být zachráněny tisíce lidských životů. Byl to vizionář s obrovským pracovním nasazením a současně s hluboce lidským přístupem k nemocným. Člověk s bytostnou potřebou svobody, přirozenou autoritou, sebevědomý, ale zároveň pokorný. Neokázalý, se smyslem pro humor, na většině fotografií a televizních záběrů se usmívá. Lékař, jakého by si přál mít vedle sebe každý, kdo vážně onemocní. Nebyl mu vyměřen dlouhý život, zemřel před pěti roky v nedožitých osmapadesáti letech. Ale svůj čas vrchovatě naplnil. O panu primáři jsem si povídala s jeho dcerami Naděždou Lasotovou a Markétou Sobotovou.

Jana Fabiánová

Jana Fabiánová

Než se Jana narodila, její mamince Nadě Urbánkové řekla herečka a vědma Helena Růžičková: „Bude to holka a bude mít neskutečný talent na muziku, pohyb a jazyky, a ty se vůbec neopovažuj jí v tom bránit! Je to špička vaší rodinné pyramidy a právě ona bude nejlepší.“ Předpověď se splnila a Jana Fabiánová se prosadila i za velkou louží, kde vystupuje jako Yanna Fabian se skupinou The Infinite Seas.

Osobnosti - výběr z článků

Tomáš Bařina

Tomáš Bařina

Ten, kdo si zapne televizní obrazovku první lednovou neděli, bude se prý bát. V napětí by měl divák zůstat i dalších pět nedělních večerů. Česká televize totiž začíná vysílat seriál VZTEKLINA režiséra Tomáše Bařiny.

Eva Turnová

Eva Turnová

Eva Turnová je veřejnosti asi nejvíce známa jako bývalá baskytaristka a zpěvačka skupin DG 307 a The Plastic People of the Universe; nyní má vlastní soubor Eturnity. Eva je ovšem ženou mnoha profesí a mimo hudební dráhu také maluje, překládá, a od roku 2011 se na stránkách týdeníků objevují její sloupky TURNOVÝ HÁJ. Ty pak každoročně vycházejí v „sebraných spisech“ pod stejným názvem. Doposud vyšlo pět dílů a na jaro se chystá vydání šestého.

Michal Hrůza

Michal Hrůza

Zpěvák, skladatel a textař Michal Hrůza slaví dvacet let hudební činnosti. K té příležitosti mu vyšlo album SÁM SE SEBOU, potěšil se třemi koncerty se symfonickým orchestrem a na jaře bude pokračovat v turné. Jelikož se s Michalem známe poměrně dlouho, tykali jsme si.

Diana Ross

Diana Ross

Na výsluní světové slávy se dostala jako členka dívčího tria Supremes, později se ovšem prosadila jako sólistka. Je považována za jednu z komerčně nejúspěšnějších osobností amerického šoubyznysu. Zároveň je filmová herečka a producentka a v neposlední řadě matka pěti dětí.

Ivana Chýlková

Ivana Chýlková

V televizní show TVOJE TVÁŘ MÁ ZNÁMÝ HLAS překvapila Ivana Chýlková mnohé diváky působivými proměnami do podoby hvězd světové populární hudby. Ale to jen ty, kteří neznají její dráhu divadelní a filmovou, která je mnohonásobně hlubšími, psychologicky propracovanými proměnami desítek a možná už stovek postav doslova poseta. O to větší potěšení bylo sledovat takové proměny při našem rozhovoru z pouhého metru vzdálenosti. Tři hodiny líčení, převlékání ze šatů do šatů, fotografování a nakonec interview takřka bez tématu, nadto v pošramoceném zdravotním stavu, to je daň za známou tvář. Ale jakmile přijde náležitý impuls, i znavená a pobledlá tvář dostane jiskru, chrapot je rozražen zvučným hlasem a ruce se začnou míhat v naléhavé gestikulaci.

Martina Špinková

Martina Špinková

Osmdesát procent lidí si přeje umřít doma, ve svém prostředí, kde jsou mu nablízku jeho nejbližší lidé, jeho pejsek, kočka… Splní se to jen asi čtyřem procentům. Martina Špinková už více než patnáct let pomáhá tento nepoměr změnit. Spoluzaložila domácí hospic Cesta domů, dlouho byla jeho ředitelkou a nyní se jako šéfredaktorka a ilustrátorka stejnojmenného nakladatelství prostřednictvím knížek snaží, aby téma smrti bylo přijímáno jako něco, co se osobně týká každého z nás.

Petr Koura

Petr Koura

Historik Petr Koura se zabývá dějinami 20. století, historii vyučuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Je také ředitelem společnosti Collegium Bohemicum sídlící v Ústí nad Labem, zaměřené na historii česko-německých vztahů a na vybudování stálé expozice o dějinách Němců v českých zemích. Loni vyšla v nakladatelství Academia jeho kniha SWINGAŘI A POTÁPKY V PROTEKTORÁTNÍ NOCI, jež podrobně líčí mladický vzdor v dobách nacistického útlaku prostřednictvím západní hudby. „Je to první dílo, které se zasvěceně a se sympatií věnuje fenoménu, jenž byl za nacistické okupace a později v lidové demokracii jedním z nejzajímavějších a nejneprozkoumanějších výrazů odporu k ideologickým režimům v Evropě,“ napsal v předmluvě ke Kourově obsáhlé práci spisovatel Josef Škvorecký.

Pavel Fischer

Pavel Fischer

Pavel Fischer, kandidát na prezidenta. Především ale milující otec, který dal svým dětem přednost před kariérou. Opustil diplomacii, když mu umíral syn. Dnes o této smutné zkušenosti říká: „Stálo to za to.“ Silný příběh našeho bývalého velvyslance v Paříži je plný vrcholů a pádů – a slibuje, že rozumí lidem, kteří se ocitli na dně. Mohla by to být dobrá kvalifikace na prezidenta. A ono umět dokonale několik světových jazyků a mít dobré kontakty i v americkém Kongresu taky není k zahození.

Andrea Sedláčková

Andrea Sedláčková

Nová kniha Andrey Sedláčkové KAŽDÝ NĚCO TAJÍ je společenský román ze současnosti, který nás zavede do atraktivního prostředí filmových celebrit. Snad každý máme nějakého kostlivce ve skříni, a když je člověk navíc hvězda, jeho život se může stát pouhou hříčkou v rukou bezskrupulózního bulváru, který umně využívá nejnižších pudů všech, jejichž prázdné životy často plní. S Andreou Sedláčkovou, ženou mnoha talentů, jsem si chtěla povídat o její nové knize, ale nedalo mi to a nakonec jsme mluvily i o jejím dobrodružném životě, nikoliv nepodobném jednomu z jejích filmových scénářů…

Jiří Kratochvil

Jiří Kratochvil

Narodil se v Brně, kde se také odehrává většina jeho povídek a všechny jeho romány. Proč tato kulisa? „Brno je pro mě velice zvláštní město. A troufnu si tvrdit, že nejen pro mě. Není totiž náhodou, že právě v Brně se narodili dva největší spisovatelé druhé poloviny dvacátého století: Bohumil Hrabal a Milan Kundera,“ vysvětluje Jiří Kratochvil.

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 09/17

XANTYPA XANTYPA 09/17

Obsah vydání

Nestihli jste koupit toto vydání XANTYPY? Nevadí. Rádi Vám jej zašleme. Objednávejte zde

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 01/18

XANTYPA XANTYPA 01/18

Obsah vydání

Inzerce
janackovafilharmonie