Indián Jano

strážce naší paměti

Paměť byla klíčovým tématem Jána Langoše, prvního federálního ministra vnitra po svobodných volbách, zakladatele slovenského Ústavu paměti národa a našeho kamaráda. Nepamatuji si žádného polistopadového politika (kromě Václava Havla), který by ve smyslu politického přemýšlení vzal do hry také naše srdce a naše duše. A přitom o ně jde především, je to základní výbava humanity každého společenství, ten nejjistější kompas jeho směřování. Osobního i společenského.

 

text Kristina Žantovská, foto archiv Alexandra Balogha a Gabi Langošové

 

jano1jpg.jpg
Jano na kysuckých Brízgalkách

 

Po deseti letech od smrti Jána Langoše (v r. 2006) vydalo na podzim loňského roku Artforum za pomoci Nadace Jána Langoše (založené manželkou a dcerami) knihu vzpomínek jeho nejbližších, rodiny, přátel i bývalých kolegů, které zaznamenal slovenský novinář a publicista Alexander Balogh.
Na lednovém křtu knihy JÁN LANGOŠ. STRÁŽCA PAMÄTI nebyl v Knihovně Václava Havla nikdo z jeho bývalých politických kolegů, zato se sešla rodina českých přátel. My z hornosínské louky jsme se s Janem setkávali v létě v jižních Čechách. Se slovenskou, podobně rozvětvenou „partiou“ jezdil do hor na Brizgalky do Kysúc. Pro obě velké „rodiny“ byl Jano indián. Ženy ho tiše obdivovaly, muži chtěli být jako on. Jisté je, že žádný jiný takový indián mezi námi nebyl, není a pravděpodobně nikdy nebude. Jenom Jano chodil po „pahrebe“ (ohništi).

 

banner_predplatne_clanek


Jano Langoš byl výjimečný člověk. Byl nesmírně široce vzdělaný, a nejen ve svém oboru (elektrotechnika); zajímal se o filozofii a literaturu, byl velmi muzikální, rád maloval. Ještě za komunistického režimu kdesi napsal: „Základom môjho života je trojuholník rodina-kostol-bigbeat.“ Odtud pramenily jeho velmi vřelé vztahy s českou bigbeatovou a folkovou scénou. Jeho silné a celoživotní kamarádství s Mariánem Vargou a dalšími hudebníky.
Byl praktikující křesťan, ale víru nikomu nevnucoval, ani se k jinověrci neobracel zády. Byl to člověk s vysokou potřebou osobní svobody, kterou stejně přirozeně přál jiným a nebál se ji otevřeně obhajovat. „Ja som sa po celý svoj život snažil uhájiť si osobnú slobodu. Preto som prirodzene hľadal aspoň malé skupiny ľudí, ktorí vzdorovali podobne. Pripojil som sa k tým, ktorí sa snažili komunistický režim zrútiť a pomery v Československu postupne meniť… Vedel som, že ide o zodpovednú slobodu a slobodnú zodpovednosť. Toto ilustruje veľmi jednoduchá úvaha. Ak mám niečomu so všetkou zodpovednosťou povedať áno, potom musím mať možnosť v tejto situácii povedať aj nie.“
Je možné vyzdvihovat různé přednosti Jána Langoše, ale nakonec se všichni, kdo ho znali, shodnou, že jeho výjimečnost spočívala v tom, že byl z jednoho kusu. Nerozpadal se, držel pohromadě jako výjimečně integrovaná osobnost. Karel Schwarzenberg ho považoval za velkého bojovníka, který byl jako nikdo jiný v politice téměř nedotčený mocí. A Peter Zajac, literární vědec a politik, o něm v knize vypovídá takto: „Jano bol vľúdny a mierny v osobných kontaktoch a vo vystupovaní, a pritom veľmi pevný v postojoch.“

 

jano2jpg.jpg
Ján Langoš, Peter Zajac a Ladislav Snopko při setkání s dalajlámou v roce 2000

 


Ján Langoš nesouhlasil s moderním relativizováním viny a neviny. Zločin je zločin a viník má být potrestán. Byl přesvědčen o tom, že ve svobodné demokracii nesmí před veřejností zůstat nic utajeno z nacistického ani komunistického režimu, který perzekvoval civilní obyvatelstvo. Povinnost postavit se zlu měla pro něho morální, starozákonní a novozákonní kořeny. Přesto byla mnohdy nepochopena.
„Dosť často sa zvyknú klásť otázky, ako môže kresťan, ktorý by mal odpúšťať, usilovať o pomenovanie vinníkov z minulosti. Tie otázky vyplývajú z nepochopenia základného vzťahu človeka k človeku. Já mám istú morálnu povinnosť odpustiť svojim vinníkom, ale nemám právo odpustiť človeku, ktorý ubližuje iným.“
Langošovým nejdůležitějším dílem zů­­stává uzákonění slovenského Ústavu paměti národa (ÚPN), prvního institutu svého druhu v postkomunistických zemích. Byla to poté, co skončil jako federální ministr a poslanec Národní rady SR, jeho „tehlička“, kterou si našel a která měla pomoci očistě veřejného života.

 

jano3jpg.jpg
Gaba a Jano Langošovi

 


Prosadit zákon o zřízení ÚPN a současně zákon, který nařizoval soustředit všechny archivy represivních orgánů z let 1939 až 1989, nacismu a komunismu na Slovensku, do jednoho archivního fondu pod veřejným dohledem a parlamentní kontrolou, byl nadlidský úkol. A velmi odvážný. Cílem bylo, aby se ústavní fond co nejvíce otevřel veřejnosti, badatelům a historikům. „Každý dospelý človek a každý dospelý národ, a teda aj slovenský národ, je schopný prijať svoju minulosť ako fakt a nezakrývať svoje predchádzajúce činy. Toto je prejavom dospelosti.“

 

Celý článek si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 28. 3. 2017

 

 XANTYPA audio

Audio Xantypa za 49 Kč a pro předplatitele zdarma!

Postup ke stáhnutí mp3 

1) Napište email na internet@xantypa.cz

2) Přijde Vám zpět email s informacemi o platbě

3) Po obdržení platby na účet vám zašleme články v mp3

4) Pro předplatitele zdarma

XANTYPA 04/17 - výběr z článků

Video k dubnové Xantypě

Video k dubnové Xantypě





Podívejte se na obsah nové XANTYPY

Leoš Válka

Leoš Válka

V roce 1981 emigroval do Austrálie, kde založil několik společností specializovaných na stavby, interiérový design a development. Po návratu do Prahy inicioval a s finanční pomocí partnerů zrealizoval projekt výstavby největší soukromé výstavní instituce v České republice, která se zcela vymyká tradičnímu pojetí galerie. Je tedy zakladatel, navíc ředitel a předseda představenstva Centra současného umění DOX. Na základě nominace prezidenta Václava Havla za dlouhodobý přínos a zásluhy v oblasti výtvarného umění mu byla v roce 2011 udělena cena Ministerstva kultury ČR, letos ho ministr kultury ocenil titulem Mecenáš české kultury.

Zemřela zpěvačka Věra Špinarová.

Zemřela zpěvačka Věra Špinarová.

Nikdo tak nádherně nezazpíval a nezazpívá Jednoho dne se vrátíš z filmu Tenkrát na Západě jako ona.



Světla a stíny Kibery

Světla a stíny Kibery

Kibera v centru keňské Nairobi se pomalu probouzí k životu. Slunce už je na obloze pár hodin, ale tady vše začíná ožívat až kolem deváté. Za chvíli je všude rušno, otevírají se stovky místních krámků, každý nabízí své zboží či dovednosti. Tam šijí z barevných látek, jinde vaří ugali (typický pokrm z kukuřičné mouky, vody a soli), kadeřnice mají napilno, na úpravu vlasů si tu všichni potrpí, řemeslníci nabízejí své výrobky… Vše je prašné, špinavé a rychlé. Řidiči se vás snaží dostat do svých matatu, malých mikrobusů. V jazyce původních osídlenců znamená Kibera les nebo džungli. A slum svému pojmenování není nic dlužen. Je to obrovský pulsující organismus. Zvyknout si chce čas. Kontrast zdrcujících životních podmínek a milých lidí je velice silný.

Iggy Pop

Iggy Pop

Letošní sedmdesátník Iggy Pop svou tvorbou stále popírá označení, které by se vzhledem k jeho dlouhodobému působení na hudební scéně snadno nabízelo – hudební fosilie. Naznačují to ostatně také dvě přezdívky, kterými byl v médiích počastován: Kmotr punku a Rockový leguán. Svým životním stylem je často srovnáván s Jimem Morrisonem, frontmanem legendárních The Doors. Určitě je sbližuje jejich devastující životní styl, pijácké a drogové excesy, ale už v tom se jejich cesty brzy rozcházejí. O čtyři roky starší Jim se nedožil ani třiceti, kdežto Iggy působí na hudební scéně více než padesát let.

Miloslav kardinál Vlk

Miloslav kardinál Vlk

V sobotu 18. března zemřel po těžké nemoci ve čtyřiaosmdesáti letech bývalý pražský arcibiskup Miloslav kardinál Vlk. Nedlouho před svou smrtí poskytl Xantypě rozhovor, z něhož vybíráme několik jeho myšlenek.

Karel Jerie

Karel Jerie

Imaginativní svět Karla Jerie je plný lovců, superhrdinů, úklidových čet, dinosaurů i andělů. Většina z nich se během nadcházejícího měsíce zabydlí ve smíchovské Galerii Portheimka. Rozsáhlá retrospektivní výstava jednoho z nejvýraznějších současných výtvarníků a komiksových autorů se přitom vtěsná do dvou písmen: XL.

Editorial

Editorial

Vážení a milí, mám radost, že jsme uzavřeli spolupráci s Centrem současného umění DOX. Je to galerie mimořádná, za pár let existence si získala mezinárodní věhlas. Na ploše šesti tisíc metrů čtverečních pořádá významné světové výstavy, divadelní performance, vzdělávací pořady i další akce. A za tím vším stojí Leoš Válka, drobný muž s mohutnou vizí, kterého si velice vážím (a zdaleka nejen já). Emigroval, od roku 1981 žil v Austrálii, a po revoluci se světoběžník s mnoha zkušenostmi do Čech vrátil. Přeměnil starou fabriku v krásnou moderní architekturu, založil galerii a je jejím ředitelem. Dlouho o galerii snil, a dříve než DOX v pražských Holešovicích vybudoval, inspiroval se v nejslavnějších výstavních domech nejen v Evropě. Jak centrum vznikalo a jak se předtím vyvíjel dobrodružný život Leoše Války v emigraci, to se dozvíte v rozhovoru, který s ním vedla Magda Šebestová.

Psí záchranáři Jaroslava Sedláka

Psí záchranáři Jaroslava Sedláka

Jaroslav Sedlák je zakladatelem Jihočeské záchranné brigády kynologů. Se psy žije celý život a z několika vychoval psí záchranáře, kteří se specializují na hledání v sutinách a pod vodou, například na Lipenské přehradě.

Dagmar Pecková

Dagmar Pecková

Světoznámá česká mezzosopranistka Dagmar Pecková představí v dubnu svůj nový komponovaný pořad. Premiéra kabaretu WANTED – zasvěceného tvorbě Kurta Weilla – proběhne 12. dubna ve velkém sále pražské Lucerny. Podobu připravované revue, jejíž režii a výpravu vytváří známé autorské duo CABANI, naznačila už tisková konference ze začátku března. Pódium Lucerny ozdobil barový pult, balkony se proměnily v dobový šantán s pestře oděnými tanečníky a tanečnicemi. O této velkorysé show, pořádané během sedmnácti dubnových večerů v produkci Sagl Production, jsme si povídali s její inspirátorkou a protagonistkou.

Společnost - výběr z článků

Slasti a strasti letních bytů za první republiky

Slasti a strasti letních bytů za první republiky

Nádherná krajina, zdravý vzduch a ničím nerušený odpočinek v idylickém prostředí venkova – to byla za první republiky synonyma, která si lidé z města často spojovali s dovolenou na letních bytech. Každé léto se mnoho městských rodin vydávalo na vysněný pobyt do některého z letních letovisek. Ta jako houby po dešti rostla v okolí velkých měst. Pro rodinu to znamenalo na několik týdnů kompletně přestěhovat svou domácnost na letní byt a přizpůsobit se životu mimo město. Letním bytům v období první republiky a různým aspektům života s tím spojeným se ve své knize SLASTI A STRASTI LETNÍCH BYTŮ věnuje mladý historik Jiří Šoukal.

Stezka osobností otevřena

Stezka osobností otevřena

Osm let sázejí významné osobnosti v trojské botanické zahradě stromy. Začátkem léta byla STEZKA OSOBNOSTÍ, součást projektu KOŘENY OSOBNOSTÍ, slavnostně otevřena pro veřejnost.

Manifest vůle po svobodě

Manifest vůle po svobodě

Příští rok nás čekají velkolepé oslavy stého výročí vzniku Československé republiky. Ovšem již v těchto dnech si připomínáme jubileum akce, která výrazně prokázala, jak o dosažení samostatnosti usilovali i představitelé národní elity – zástupci spisovatelské obce.

Justin Jan Berka

Justin Jan Berka

Justin Jan Berka je převorem cisterciáckého kláštera ve Vyšším Brodě od roku 2007. Kromě vedení kláštera má na starost i styk s okolím a zastupuje komunitu řeholníků. Do řádu vstoupil hned po revoluci. „Já jsem si svůj osud nevybral, zavolal si mě Pán Bůh,“ říká převor. „Hodně času jsem pak promodlil, radil se o všem se zpovědníkem, duchovním otcem, který mě odrazoval. Ale nic mě nezviklalo.“

Zákony slabé proti zvykům

Zákony slabé proti zvykům

V Rusku nedávno začal spor o zrušení zákona, který se týká domácího násilí. Znepokojení kritici, především lidskoprávní aktivisté, poukazovali na hrůzostrašné statistiky, podle nichž zemře v zemi každý rok důsledkem týrání až 14 000 žen, což jistě je výsledek nepříznivý tamním sociálním úřadům a policii. Kritika a obavy se neozvaly pouze od Rusů samotných, ale přidala se hojně i evropská média, česká nevyjímaje.

Lobkowiczové

Lobkowiczové

Lobkowiczové se řadí k nejstarším českým šlechtickým rodům. Prosluli nejen jako schopní diplomaté a vojevůdci, ale také jako štědří mecenáši umění. V míře srovnatelné s nejvýznamnějšími středoevropskými rody budovali svoji identitu prostřednictvím architektury, obrazů, knih, hudby a uměleckých předmětů. Svůj, tedy Lobkowiczký palác na Pražském hradě otevřeli veřejnosti jako muzeum představující vzácné ukázky ze svých rodových uměleckých sbírek. Právě s panem Williamem Lobkowiczem z roudnické větve Lobkowiczů jsem si povídala nejen o historii rodu, uměleckých sbírkách, ale hlavně o hudební tradici.

Pět odchodů,  které ovlivní dějiny

Pět odchodů, které ovlivní dějiny

Vládu nad Kubou předal Fidel Castro svému mladšímu bratru Raúlovi fakticky už v roce 2006 (oficiálně 2008), přesto se jeho listopadové úmrtí ve věku devadesáti let stalo na krátký čas mezinárodní událostí číslo jedna. V době bipolárního rozdělení světa zavedl Castro v roce 1959 první komunistický režim na americkém kontinentu, takřka na dohled břehům Spojených států.

Česká centra Lukáš Přibyl

Česká centra Lukáš Přibyl

Ani se mi nechce věřit, že je to už osm let, kdy jsem s Lukášem Přibylem dělala do Xantypy rozhovor o jeho dokumentárním projektu ZAPOMENUTÉ TRANSPORTY, který věnoval českým a moravským Židům odvlečeným za druhé světové války do ghett a koncentračních táborů na území dnešního Lotyšska, Běloruska, Estonska a východního Polska. Cyklus dokumentů byl promítán po celém světě, získal řadu cen. Nyní Lukáš Přibyl již třetím rokem řídí České centrum v Tel Avivu. Zní to honosně, ale v praxi to znamená, že má jedinou kolegyni a celé centrum tvoří kancelář o patnácti metrech čtverečních. Přesto dělá svoji práci výborně a se stejnou obětavostí a stejným nasazením, jako když připravoval své výjimečné dokumenty. Vzhledem k omezenému rozpočtu ubytovává české hosty, kteří přijedou na pozvání Českého centra do Tel Avivu, ve svém nevelkém bytě. „Už jich u mě bydlelo více než sto sedmdesát, takže je to občas trochu punk, ale při debatách v kuchyni zase vznikne spousta nápadů, co by se dalo dále dělat,“ usmívá se.

Dáša Zázvůrková

Herečka a zpěvačka Dáša Zázvůrková o sobě s potěšením říká, že je klaunka. Nemohla by být nejen bez divadla, ale taky bez humoru. Na rozhovor přijela na kole a po něm jela na hodinu tance.
 

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 04/17

XANTYPA XANTYPA 04/17

Obsah vydání

Nestihli jste koupit toto vydání XANTYPY? Nevadí. Rádi Vám jej zašleme. Objednávejte zde

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 12/17

XANTYPA XANTYPA 12/17

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne