Desetiletý DOX

Výročí

Centrum současného umění DOX slaví 10. narozeniny! Pro ohromnou řadu profesionálů i laiků je DOX autoritou, která jim nejen pomáhá formovat a dokreslovat názor na současné české i světové umění, ale nutí je zamýšlet se nad dnešním turbulentním světem a pokoušet se hledat alespoň dílčí řešení – každý sám pro sebe, pro komunitu i pro celou společnost. Proto je DOX nepostradatelný!

 

text Magdalena Šebestová, foto archiv doxu a Vojtěch Vlk

 

dox1jpg.jpg

 

Xantypa, jako jeden z hrdých partnerů, se připojuje ke gratulantům DOXu a jeho protagonistům, v čele se zakladatelem a ředitelem Leošem Válkou. „Milý DOXe, máme tě rádi a těšíme se na tvé další skvělé projekty!“ Pojďme si teď připomenout, jak to všechno začalo a jak se DOX v průběhu pouhých deseti let proměnil.

Původní záměr a současný stav
Duchovní otcové této dnes již světově respektované instituce původně chtěli především prezentovat současné umění, architekturu a design. Ale zakladatel a ředitel Leoš Válka od samého začátku směřoval k vytvoření prostoru pro průniky různých uměleckých oborů, v němž navíc vzniká i společenská interakce. Postupně se tak z DOXu stala dynamická kulturní platforma s přesahem do všech uměleckých oborů, kde se otevírá dialog mezi místní a mezinárodní uměleckou scénou a současné české a světové umění se představuje v kontextu důležitých společenských témat, která zásadně ovlivňují náš dnešní svět.

 

dox3jpg.jpg
Původní budova továrny

 

 

Budova a její proměny
Budova z roku 1901 na rohu Poupětovy a Osadní ulice v pražských Holešovicích (původně továrna na stroje pro firmu Rossemann a Kühnemann) se z chátrající fabriky postupně proměnila v moderní multifunkční kulturní centrum o rozloze 8000 m2 s výstavní plochou přes 3000 m2. Autorem projektu první fáze přestavby byl známý architekt Ivan Kroupa. Aby dal vyniknout vystavovanému umění, pro nové prostory propojené s původními industriálními budovami zvolil neutrální minimalistický charakter. Před dvěma lety byla přistavěna vzducholoď Gulliver (společné dílo architekta Martina Rajniše a Leoše Války) a letos se otevřel multifunkční sál DOX+, který vznikl podle návrhu jednoho z nejvýznamnějších současných architektonických studií – Petr Hájek Architekti.

Vzducholoď Gulliver
V roce 2016 se na střeše centra DOX objevila unikátní architektonická intervence – 42 metrů dlouhá a 10 metrů široká ocelovo-dřevěná konstrukce inspirovaná elegantními tvary vzducholodí z počátku 20. století. Tato jedinečná majestátní prostora se stala vyhledávaným místem setkávání současného umění a literatury.

DOX+
Technicky špičkově vybavený multifunkční sál DOX+ s kapacitou 650 lidí slouží především scénickému umění (divadlu, tanci, hudbě, filmu či performanci) a umožňuje rozšiřovat témata výstavních projektů DOXu do dalších uměleckých oblastí. Díky dobře promyšlené akustice funguje DOX+ také jako prvotřídní koncertní sál. Je jistě dobrou zprávou, že se zdejším residenčním souborem letos stalo mezinárodně oceňované tanečně-divadelní uskupení performerů Farma v jeskyni pod vedením Viliama Dočolomanského.

 

dox2jpg.jpg
Leoš Válka

 

Program a dramaturgie
S postupnými proměnami budovy se proměňovala a rozšiřovala i originální dramaturgie centra DOX. Architektonická proměna umožnila obohatit program o další disciplíny a formáty, zejména o literaturu a živé umění přirozeně navazující na vystavovaná témata. Vedle samostatných prezentací českých i zahraničních umělců je DOX oceňován hlavně pro své tematické výstavy. Líhnou se zde velmi originálními nápady – nejinak je tomu i v případě dvouletého projektu inovativního formátu tzv. „rozšířené výstavy“ s názvem #DATAMAZE – DATOVÉ BLUDIŠTĚ, do níž je zapojen i divák. I tato témata se týkají kritické reflexe naší existence, tentokrát ale v digitálním prostředí.

Celý článek si přečtete v tištěné Xantypě, která vychází 28. 12. 2018.

Objednat si Xantypy můžete i zde

 baner-clanek

XANTYPA 01/2019 - výběr z článků

Slavný hotel opět na výsluní

Slavný hotel opět na výsluní

Šlechta, státníci, umělci a další významní hosté se vydali roku 1893 do Tater, aby slavnostně otevřeli Hotel Lomnica, který se měl stát chloubou nově vzniklé osady Tatranská Lomnica. A skutečně tomu tak bylo, stavba navržená „dvorním architektem Tater“ Gedeonem Majunkem (1854–1921) si s příchodem nového investora vysloužila přízvisko První dáma Tater. Návštěvníci se z terasy kochali výhledem na majestátní Lomnický štít, hráli tenis, golf a v zimě sáňkovali. První dáma Tater přestála obě světové války, i když neunikla rabování, přežila i éru komunismu. Osudovou ránu jí zasadilo až období po revoluci. Stavba s výjimečnou atmosférou se proměnila na čtvrt století ve vybydlenou ruinu. Před časem ale povstala jako fénix z popela.

A na desce se točí Nipper…

A na desce se točí Nipper…

Obraz nazvaný HIS MASTER’S VOICE (HLAS JEHO PÁNA), na němž pejsek Nipper soustředěně naslouchá hlasu vycházejícímu z gramofonu, se stal jednou z nejslavnějších firemních značek.

Olivova dětská léčebna

Olivova dětská léčebna

Místo na konci Říčan nebylo vybráno před více než sto dvaceti lety náhodně. Olivova dětská léčebna stojí v nadmořské výšce čtyři sta deset metrů a malé pacienty, kteří to mají, co by kamenem dohodili k říčce Rokytce, jezírku a lesoparku, léčí i zdejší klima.

Anna Gregor

Anna Gregor

Nedlouho po okupaci v roce 1968 odcestovala z Prahy do Velké Británie. Nejprve žila v Londýně, později se usadila v Edinburghu. Byla hlavní onkoložkou Skotska, objevila nový princip komunikace s pacienty, za což obdržela Řád britského impéria. Doktorka Anna Gregor.

Jakub Klecker

Jakub Klecker

Brněnský dětský pěvecký sbor Kantiléna, spjatý se jménem sbormistra Ivana Sedláčka, je zřejmě zvláštní místo na Zemi, v jehož atmosféře zrají výrazné osobnosti hudební kultury. Jednou z nich je současný hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslezského Jakub Klecker.

Jan Lichtenberg

Jan Lichtenberg

To, že slyšel správnou muziku od raného dětství všude okolo sebe, zní sice jako tisíckrát použitá fráze, ale co s tím, když to tak skutečně bylo. Dnes je Jan Lichtenberg velký zjev na tuzemské rockové scéně.

Věra Křesadlová

Věra Křesadlová

Byla sexsymbolem šedesátých a sedmdesátých let. V době, kdy jsem nastoupila do Semaforu jako desetileté škvrně, ona už zářila po boku Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra coby subreta. Fascinovaly mě nejen její dlouhé, nazrzlé, vždy splývavé vlasy, ale taky její i v mrazu rozepnutý vyšívaný kožíšek a vysoké barevné kozačky. „Křesadlici“ prostě nikdy nešlo přehlédnout.

Jakub S. Trojan

Jakub S. Trojan

Karla a Jakub Trojanovi žijí ve sborovém domě Českobratrské církve evangelické v pražské Libni. Jejich klidný a laskavý způsob komunikace, kdy si navzájem doplňují vzpomínky a formulace, je svým způsobem přírodní úkaz, který může vzniknout snad jen za více než šedesát osm let manželství a hlavně sdílením základních a upřímně žitých hodnot. Původně jsem chtěla mluvit s Jakubem S. Trojanem, evangelickým teologem, chartistou a bývalým děkanem Evangelické teologické fakulty o jeho vzpomínkách na pohřeb Jana Palacha, ale když se hovor stočil k praktickým dopadům Trojanových občanských postojů, které vedly k jeho perzekuci ze strany komunistického režimu, vzpomínky jeho ženy Karly se zcela přirozeně staly součástí našeho dialogu.

První památník „živé pochodni“

První památník „živé pochodni“

Postava mladého muže zvedajícího ruce k nebi obklopená plameny. To je památník Jana Palacha v Římě. Uprostřed stejnojmenného náměstí Piazza Jan Palach. Bronzová plastika na travertinovém podstavci. Čtyři a půl metru vysoký monument připomínající českého studenta, jehož mezní čin se zapsal do dějin.

Beautiful Boy

Beautiful Boy

Jak se vyrovnat s tím, že si vaše milované dítě zvolilo život s drogami a o pomoc nestojí? Drama natočené podle skutečného příběhu Davida a Nica Sheffových vstoupí 3. ledna do českých kin. Emotivní snímek o závislosti a nezlomném poutu mezi otcem a synem BEAUTIFUL BOY je nový film režiséra Felixe van Groeningena. V hlavních rolích doslova září Steve Carell a Timothée Chalamet, kteří se díky vynikajícím hereckým výkonům okamžitě po zářijové premiéře na MFF v Torontu těšili z pozitivních ohlasů diváků i kritiků.

Aktuálně - výběr z článků

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 01/2019

XANTYPA XANTYPA 01/2019

Obsah vydání

Nestihli jste koupit toto vydání XANTYPY? Nevadí. Rádi Vám jej zašleme. Objednávejte zde

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 03/2019

XANTYPA XANTYPA 03/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne