Obsah 3/ 15

březen 2015

O ČEM SE MLUVÍ v Čechách a na Moravě (připravily Michaela Gübelová a Zuzana Ledererová) 6
CO SE DĚJE na Slovensku, ve Vídni, v Paříži, Londýně a New Yorku 9
NÁZOR MARTINA FENDRYCHA: Strach má velké oči (foto archiv) 16
ZE SVĚTA: Vítězství antikapitalistů v Řecku (text Martin Daneš, foto archiv) 18
VÝROČÍ: Činoherní klub (text Jan Kolář, foto Miloň Novotný, Miroslav Pokorný, Pavel Kolský, Pavel Nesvadba a Ivan Prokop) 20
MALÍŘ: ANTONÍN STŘÍŽEK (text Jan Lukeš, foto archiv A. Střížka) 28
ARCHEOLOŽKA: ANDREA BARTOŠKOVÁ (text Anna Huliciusová, foto Lukáš David a archiv A. Bartoškové) 34
GENIUS LOCI: Galerie Závodný (text Zuzana Ledererová, foto autorka a archiv galerie) 38
VÝSTAVA: Velká Morava a počátky křesťanství (text Zuzana Ledererová, foto archiv) 41
MUZIKANTI: DekadentFabrik (text Vladimír Drápal, foto Lenka Mrázková a Jiří Jansch) 42
SVĚTLA RAMP: Cena facky (text a foto Jiří P. Kříž) 45
DIVADLO: JATKA78 (text Jan Foll, foto Jakub Jelen, Klára Žitňanská a ČTK) 46
SOCHAŘ: JAN KOBLASA (text Zdenek Primus, foto Kalhous, Jan Pohribný a Michaela Gübelová) 50
FOTOGRAF: MICHAEL KRATOCHVÍL (připravila redakce, foto M. Kratochvíl) 56
REPORTÁŽ: Zachraňme slony! (připravila Michaela Gübelová, foto archiv ZOO Liberec) 58
FILMAŘ: FERO FENIČ (text Magdalena Šebestová, foto archiv Febiofestu) 62
OCENĚNÍ: BLANKA MILFAITOVÁ (text Magdalena Šebestová, foto nakladatelství Mladá fronta) 66
HEREC: ONDŘEJ KAVAN (text Vašek Vašák, foto Divadlo v Řeznické a Pod Palmovkou) 70
STREET ART: São Paulo (text i foto Tomáš Nídr) 72
CHOREOGRAF A PEDAGOG: JAN KODET (text Pavel Cmíral, foto Archiv ND) 76
VÝTVARNICE: JARMILA MUCHA PLOCKOVÁ (text Pavla Petráková Slancová, foto Michal Protivanský a archiv J. Plockové) 82
REŽISÉR: ZDENĚK POTUŽIL (text Pavel Bušta, foto archiv Z. Potužila) 86
REPORTÁŽ: Guatemala (text a foto Martin Holík) 90
DĚDKOVSKÉ RADY: Filmový historik o citronu (text Pavel Taussig, foto archiv) 95
SETKÁVÁNÍ (připravila Michaela Gübelová) 100
TIPY XANTYPY: hudba, film, divadlo, výtvarné umění, knihy 105
HVĚZDY O NÁS: Březen a Recep Tayyip Erdogan (text Vítězslav Čížek, foto archiv) 111
ABECEDA: Simona Stašová (připravila Michaela Gübelová, foto Dušan Šimánek) 112

XANTYPA 3/15 - výběr z článků

Herec Ondřej Kavan

Herec Ondřej Kavan

Ondřej Kavan býval typické herecké dítě. Dnes ho můžete vidět především v Divadle v Řeznické v nové inscenaci LENI.

Ocenění Marmeládová královna

Ocenění Marmeládová královna

Sedmatřicetiletá rodačka z Plzně, absolventka Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni, pracovala jako administrativní síla v obchodě s nábytkem. V roce 2010 se odstěhovala do Srní na Šumavě, kde si otevřela cukrárnu/kavárnu. Sama pekla, vařila kávu, prodávala. Tam také potkala svého muže a posléze se přestěhovali na samotu Pohoří v Novohradských horách. Dřív tady žilo třináct set obyvatel, dnes je tu Blančina rodina zcela osamocena. Od roku 2012 se Blanka živí tím, že vyrábí originální marmelády, za které již získala řadu ocenění.

Baletní mistr a pedagog Jan Kodet

Baletní mistr a pedagog Jan Kodet

ČARODĚJŮV UČEŇ a HUMAN LOCOMOTION. Nedávné baletní premiéry Národního divadla a Laterny magiky. Nápady a precizností nabitá režisérská dvojice SKUTR, pánové Lukáš Trpišovský & Martin Kukučka, s dokonalým týmem spolupracovníků předvedli, jak má vypadat moderní taneční divadlo. Jasný názor, čistota stylu. A pak se v kavárně Nona potkáte se spoluautorem a choreografem obou inscenací JANEM KODETEM a během pár vět zjistíte, že boj o jistý úspěch je u těchto umělců jaksi samozřejmý. U Jana Kodeta jde totiž o zúročení letité práce ve vyspělé a kulturu podporující Evropě. V Evropě, která má peníze, ale nikomu nedaruje nic zadarmo.

Filmař Fero Fenič

Filmař Fero Fenič

Režisér a producent Fero Fenič rozhodně nenechá člověka chladným – jeho filmy i jeho aktivity vždy budily silné emoce. Zosobňuje spojení citlivého umělce a obratného manažera, což v umělecké branži nebývá tak časté. Často cítí „díru na trhu“ dříve než ostatní a také reaguje pružněji než ostatní. K jeho vlastnostem patří pracovitost, řídí se celoživotním krédem „Co si neudělám sám, nemám“. Lituje jen toho, co díky minulému režimu nestihl, závidí dnešním mladým lidem možnost studovat v cizině, rozhodovat o sobě svobodně. Nedokáže být lhostejný a nevyjadřovat se k věcem veřejným…

Zachraňme slony!

Zachraňme slony!

Pytláctví, jehož obětí jsou zejména afričtí sloni, v posledních letech graduje. Ročně je nelegálně zastřeleno 30 až 40 tisíc divokých slonů. Mezinárodní obchod se slonovinou je sice od roku 1989 zakázaný, ale v některých zemích, jako je např. Čína, se slonovina – údajně legální, ze starších zásob – stále volně prodává. Její cena roste každým dnem, nyní dosahuje až padesát tisíc korun za kilogram.

Sochař Jan Koblasa

Sochař Jan Koblasa

Potkali jsme se před dvaceti lety. V Hamburku jsem Jana Koblasu navštívil mnohokrát, jeho ateliér byl pokaždé velký zážitek, promluvit si o české a německé situaci zrovna tak. Do jisté míry jsme měli podobné zkušenosti a rozuměli jsme si i přesto, že on se díval na svět skrze víru, zatímco já z pozice kritického levičáka západního ražení. Jan Koblasa zná světovou literaturu a obdivuje se starému a starověkému umění. Možná proto se s ním stále a znovu měří, bere si z něj inspiraci, interpretuje ho a tím nám ho přibližuje.

JATKA78

JATKA78

V pražské holešovické tržnici byl loni na podzim otevřen nový divadelní prostor JATKA78. Vchod do tohoto impozantního komplexu, v němž našel působiště populární CIRK LA PUTYKA, leží mezi prodejnami, jen pár desítek metrů od tamější myčky. Listopadové zahájení provozu vzbudilo mimořádný zájem příznivců souboru i nonkonformní veřejnosti. Vznik a budoucnost projektu JATKA78 líčí jeho manažer ŠTĚPÁN KUBIŠTA.

Andrea Bartošková o Budči

Andrea Bartošková o Budči

Vloni vyšla v Nakladatelství Lidové noviny v ediční řadě Archeologica kniha Andrey Bartoškové BUDEČ – VÝZNAMNÉ MOCENSKÉ CENTRUM PRVNÍCH PŘEMYSLOVCŮ. Nenechte se, prosím, zmást edicí ani názvem, nejedná se o suchou a pro laika obtížně stravitelnou odbornou publikaci. Jestli vás od čtení knih o archeologii už kdysi odradily tlustospisy plné nesrozumitelných a (se vší úctou ke koryfejům archeologie) nekonečně nudných černobílých kreseb nic neříkajících střepů, tato kniha může povzbudit váš zájem o archeologické vykopávky a z nich plynoucí závěry o naší dávné minulosti, neboť je napsána tak, že se čte jedním dechem.

Řeč věcí Antonína Střížka

Řeč věcí Antonína Střížka

Opona ve Státní opeře Praha, kterou Antonín Střížek (* 1959) maloval v roce 2002, má rozměry 9 x 16 metrů, pět barevných linorytů, jimiž loni doprovodil bibliofilské vydání Hrabalových POSTŘIŽIN, má formát 220 x 160 milimetrů. David vedle Goliáše, a přece výraz stejného myšlení, stejné imaginace, která Střížkovy výjevy posouvá od skutečna k nadskutečnu, od banality k zázračnosti, od opisu k vědomě tvořené kráse.

Vítězství antikapitalistů v Řecku mění politickou mapu Evropy

Když v prosinci řecký parlament ani na třetí pokus nedokázal zvolit nového prezidenta, vedlo to dle tamní ústavy automaticky k rozpuštění parlamentu a vypsání předčasných parlamentních voleb. Uplynul pouhý měsíc a to, čeho se obávala většina Evropy, se stalo realitou: pravicovou Novou demokracii vystřídala u moci radikálně levicová Syriza zpochybňující závazky zadluženého státu vůči mezinárodnímu společenství.

Článek najdete v tomto vydání
XANTYPA 3/15

XANTYPA Číslo 3/15

Obsah vydání

Archiv starších čísel

Aktuální vydání
XANTYPA 09/2019

XANTYPA XANTYPA 09/2019

Obsah vydání

Inzerce
banner_predplatne