Pařížské Muzeum moderního umění (Musée d’Art moderne de la Ville de Paris) uvádí během prosince hned dvě zajímavé výstavy. První z nich UNLIMITED představí v Evropě poprvé slavný Warholův cyklus SHADOWS (1978–1979), což je série 102 obrazů v délce 130 metrů. Návštěvník se může těšit i na další série obrazů – mimo jiné ELECTRIC CHAIRS (1964–1971), JACKIES (1964), FLOWERS (1964–1965) či MAOS (1972–1973). Výstava trvá do 7. února 2016. Druhou expozicí je pocta americké malířce Elaine Sturtevant (zemřela v r. 2014). Umělkyně (mimo jiné vystavovala v newyorském Muzeu moderního umění MOMA či v londýnské galerii Tate Modern) odkázala muzeu svoji monumentální expozici THE HOUSE OF HORRORS (Dům hrůzy). K vidění až do 15. května 2016.
Světově uznávaný fotograf Robert Doisneau, dobře známý i českému publiku díky momentkám zachycujícím obyčejný život na pařížských ulicích (jeho fotografie z roku 1950 s názvem MILENCI PŘED RADNICÍ se stala v průběhu let klasikou), se velmi zajímal o nejnovější vědecké poznatky z nejrůznějších odvětví. V letech 1942–1943 a posléze v roce 1990 nafotil dvě reportáže z prostředí Přírodovědného muzea (Muséum national d’Histoire naturelle); zaměřil se na muzeum a zejména na lidi v něm, na exponáty, ale i zahrady. Vtipné, leckdy překvapivé fotografie na výstavě ROBERT DOISNEAU, FOTOGRAF V MUZEU odhalují život vážené instituce s lehkostí a nadsázkou. Výstava v Přírodovědném muzeu trvá do 18. ledna 2016
Pařížská filharmonie uvede během ledna hned tři zajímavé koncerty. V sobotu 9. ledna vystoupí s programem pro celou rodinu soubor Gli Incogniti v čele se sólistkou na violu Amandine Beyerovou – zahrají Vivaldiho ČTVERO ROČNÍCH DOB. V pátek 15. ledna se posluchači mohou těšit na Mozartovo REQUIEM v podání věhlasného Pařížského orchestru. Koncert MANTRA dvou známých klavírních virtuosů – Pierre-Laurenta Aimarda a Tamary Stefanovichové – se uskuteční v pátek 29. ledna. Pařížská filharmonie stojí za návštěvu nejen pro svůj pestrý hudební program, doprovázený četnými ateliéry pro děti i dospělé, ale také pro svou jedičnou architekturu. Jejím autorem je známý francouzský architekt Jean Nouvel, který navrhl budovu Filharmonie 1, kde se koná většina významných koncertů. Autorem druhé budovy – Filharmonie 2 v Cité de la musique – je Christian de Portzamparc. Zde se odehrávají komornější představení a také tvůrčí dílny.
Uznávaný psychiatr Ryûtarô Takahaši sbíral posledních třicet let současné japonské umění. Nashromáždil úctyhodných dva tisíce děl. Úzký výběr nyní vystavuje Dům japonské kultury v Paříži pod názvem COSMOS / INTIME – TAKAHAŠIHO SBÍRKA. Mezi dvaadvaceti umělci figurují i hvězdy mezinárodního formátu Yayoi Kusama, Yoshitomo Nara a Makoto Aida. K vidění do 23. ledna.
Tereza Moravcová
Autorská přehlídka přední české návrhářky Ivany Follové proběhla v prosinci 2015 na Vltavě v unikátních prostorách lodě Cargo Gallery (zvané Loď plná umění), kotvící u náplavky poblíž pražského Palackého mostu.
Spojení tří výjimečných osobností populární hudby – Richarda Millera, Michala Horáčka a Michala Pavlíčka – přineslo (pro mě) vcelku očekávaný výsledek. Jejich album SOCIÁLNÍ SÍŤ je skvělé. Známe se všichni od osmdesátých let, navíc jsem s Michalem Horáčkem vytvořil, pokud se nepletu, pět písní.
Na podzim vstoupil do našich kin nový český film ZTRACENI V MNICHOVĚ, který podle vlastního scénáře natočil režisér Petra Zelenka. Tato absurdní komedie o zákulisí natáčení a zpochybňování historických mýtů vznikla sedm let po autorově předcházejícím snímku KARAMAZOVI. Jeho hry TEREMIN a DABING STREET uvádí Dejvické divadlo, kde se v roce 2001 proslavil svým jevištním debutem PŘÍBĚHY OBYČEJNÉHO ŠÍLENSTVÍ. S jedním z nejoriginálnějších českých filmařů a divadelníků jsme si povídali o zrodu jeho novinky, jejích překvapivých historických souvislostech i o autorových chystaných projektech. A také o Woodym Allenovi a Václavu Havlovi…
Narodil se ve vesnici Lukáčovce, dvacet kilometrů od Nitry. Tady kopal vesnický fotbal na ulici a od osmi let i na fotbalovém hřišti. Když mu bylo třináct, hráli školní zápas proti Nitře. Prohráli 14:1 a ten jediný gól dal on. Klub o něj projevil zájem, ale Lukáš se příliš neradoval. Byl na vesnici šťastný, bál se nové školy i lidí. Když však už z Nitry volali popáté, maminka najednou do telefonu pronesla: „Dobře, tak on přijede.“ Koukal na ni s vykulenýma očima, co to udělala. Možná nejdůležitější moment v jeho životě. Mnohokrát už ji v duchu poděkoval. Maminka byla sportovně založená, hrála házenou, otce zajímala auta, motorky, po obou rodičích jejich zájmy podědil. Byli čtyři sourozenci, tři bratři a sestra, Lukáš je nejmladší. Táta hodně pracoval, o fotbal se starala máma.
Baroko bylo epochou silně katolickou a výrazně tvořivou, o čemž svědčí honosné stavby a sochy vytesané z kamene. Tak jako každá doba, i ono bylo scénou politických intrik, boje o moc, dějištěm válek a navíc působení inkvizice. Lidé umírali v nesmyslných válkách i v plamenech na hranicích. Každé zrcadlo má však dvě strany. Stejně jako dnes, i v období baroka holdovali lidé zábavě, aby zapomněli na všemožné starosti.
„Avantgardní hnutí v Evropě, ať už to byli fauvisté, kubisté nebo Bauhaus, byla iniciována a rozvíjena samotnými umělci. V Evropě bylo něco takového jasné jak facka… možná je v pozdější fázi podpořili někteří odvážnější podnikatelé – ať už z důvodů politických, z kulturního sentimentu nebo proto, aby byli dostatečně šik a nevypadali jako měšťáci. Jenom v Americe se to všechno stalo obráceně. Tam představili avantgardní umění a architekturu byznysmeni – a právě oni pak nesli standartu hrdě dál a podněcovali pokračovatele. Muzeum moderního umění nebylo duchovní dítě žádných socialistů nebo vizionářských bohémů, ale bylo založeno v obývacím pokoji Johna D. Rockefellera mladšího…“
Frank Zappa, jehož 75. výročí narození jsme si připomněli na konci prosince, patří bezesporu k největším experimentátorům v dějinách rockové hudby. Ale z našeho českého, resp. československého hlediska jeho osobnost nemusíme zdaleka zužovat pouze na jeho působení v oblasti hudby. Jen s malou nadsázkou si ho můžeme i svým způsobem přivlastnit, protože se u nás stal v období tzv. normalizace symbolem svobody v nesvobodě (např. skupina The Plastic People of the Universe se ke svému názvu inspirovala jednou jeho písní) a po sametové revoluci naopak zase symbolem nabyté svobody i díky tomu, že prezident Václav Havel byl jeho dlouholetým fanouškem.
S Janou jsem se seznámil před mnoha lety, když jsme oba navštěvovali kursy fotografie. Hned jsme si padli do oka. To se ještě jmenovala Fialová, cestovala po světě s krosnou a fotoaparátem a kromě toho v Praze zajišťovala velké akce pro mezinárodní klientelu. Během let se naše cesty rozdělily, ale přáteli jsme nepřestali být ani na dálku. Teď, když jsme se potkali, má s manželem Pavlem krásná dvojčata. A kromě zajišťování akcí pro mezinárodní klientelu se pyšní titulem mistryně světa v trail orienteeringu pro rok 2013 a je aktuální mistryní ČR pro rok 2015. A i když je na káře – nemá ráda výraz na vozíčku – je to stále ta pozitivní rozesmátá holka.
Večer 13. listopadu současně na několika místech Paříže začali po zuby ozbrojení útočníci hlava nehlava kosit hosty předzahrádek restaurací, jakož i návštěvníky jednoho rockového koncertu. Takřka ve stejnou chvíli se před branami stadionu, kde mezi diváky mezinárodního fotbalového zápasu seděl i prezident François Hollande a další francouzští politici, odpálili tři sebevražední atentátníci. Sérií teroristických útoků v režii tzv. Islámského státu, jež si vyžádaly 130 lidských obětí, se bitevní pole džihádistů z vyprahlých oblastí Středního východu rozšířilo na starý kontinent.
Urychlovač času? Nezapnul ho někde někdo? Začíná být opravdu náročné se v našem světě vyznat. Není divu, že se lidé utíkají k jednoduchým řešením. Jedno se nabízí: uzavřít se do sebe před nebezpečným světem. Jako děti, když se bojí, zakryjí si oči i uši, nic nechtějí vidět a slyšet. Jenomže jakmile se uzavřeme, automaticky věci svěříme do rukou těm, kteří milují jednoduchá řešení. Což je veliké riziko.
Hlavní události uplynulého měsíce? Teroristické útoky v Paříži a jejich následky. Ještě větší nedůvěra k uprchlíkům. Evropská unie se kymácí. Jakmile je zle, hned se objeví tendence ten obří celek zmenšit, zbavit se balastu (staré země EU). A naopak, odtáhnout se od toho rizikového multi-kulti společenství, nepéct s nimi (postbolševické země). Přitom je to naopak, každý ví, že v době ohrožení máme táhnout za jeden provaz.
Hlavní dění doma? Miloš Zeman s Martinem Konvičkou, šéfem Bloku proti islámu, opanovali výročí 17. listopadu. Ale to je jen slogan. Podstatou je, že se Zeman spojil s extrémisty, stál s nimi na jednom pódiu, což byla viditelná demonstrace. A právě na den svobody. Ostře se pak vůči němu vymezil premiér Sobotka (ČSSD). Proč? Nechce, abychom vypadli z Unie. Ke xenofobnímu Zemanovi se naopak naplno přihlásil Andrej Babiš (ANO).